Wednesday, February 20, 2008

Nice comment

As usual, a nice post (in Romanian) on Trafic de idei. This time it's an elegant argument about whether Kosovo's independence setting a precedent. It asserts that it's all about distinguishing the case of Kosovo. Definitely the best article on this subject I've read until now in the Romanian blogosphere, highly recommended.

Tuesday, February 19, 2008

Intriguing thought of the evening

Why Turkey recognized the independence of the freshly born state of Kosovo and Romania didn't. Is it because of the Muslim majority in Kosovo, is it because of Turkey's EU accession aspirations or none of these? Romania's and Spain's positions are being correlated with the issues both countries have with their large national minorities. Is it just that or something else? Because Turkey too has issues with it's own Kurdish minority.

I guess you all see where I'm going. If the local national minorities are the only reason for Romania's refusal of recognizing Kosovo's independence, then the Turks painted a much better picture of themselves. Because the message sent by the Romanian state is that Kosovo's independence sets a dangerous precedent instead of that of a liberal state being capable of dealing with it's national minorities issues in a liberal manner. So it might well be that Romania's choice was not the intelligent one.

Monday, February 18, 2008

Daca nu criterii etnice atunci de care?

Un punct de vedere personal asupra declarării independentei statului Kosovo, punct de vedere inspirat de cartea lui Will Kymlicka, Multicultural Citizenship : A Liberal Theory of Minority Rights.

In cazul rămânerii Kosovo-ului ca parte din Serbia, beneficiul conservării de către Serbia a teritoriului originar al naţiunii sârbe - beneficiu al majorităţii sârbe a ţarii - ar fi avut ca si cost lipsirea minorităţii albaneze - 1,9 milioane de persoane - de a avea la rândul ei un stat propriu. In situaţia actuala, beneficiul albanezilor de a exista într-un stat independent are ca si cost apariţia unei minorităţi naţionale de 150.000 de sârbi in noul stat Kosovo. In ambele cazuri, costurile si beneficiile sunt împărţite intre populaţii diferite, cifrele absolute sunt cele care diferă. In ceea ce priveşte dezvoltarea economica a regiunii - subiect cu totul înghiţit de chestiunile ideologice (oare cum altfel ar putea sa fie într-o astfel de situaţie când participanţii sunt mai degrabă iraţionali?) - se pare ca atât UE cat si U.S sunt dispuse sa pună umărul cu mai multa aplicare în această nouă configuraţie, un Kosovo independent. Revenind la titlul postului, daca diversitatea chiar are downside-uri reale - coeziune socială, colectarea taxelor etc. - soluţia nu mi se pare deloc asimilarea ci mai degrabă divizarea. Cu o remarca importanta, nu mă gândesc la orice fel de formă de diversitate - in ceea ce priveşte Clujul cred sincer că egalitatea în diversitate împărtăşită de toţi ar duce din contră la creşterea coeziunii pentru că ar permite închegarea unei identităţi regionale puternice, situaţie ce nu e valabilă pentru toate regiunile din Transilvania - ci doar la formele mai "adverse" de diversitate.

O observaţie de final, Will Kymlicka găseşte justificată intervenţia unui stat liberal - termenul liberal referindu-se in acest context la drepturile individului - într-un stat ne-liberal in sprijinirea unei minorităţi locale in adoptarea practicilor liberale împotriva status-quo-ului existent în momentul in care comunitatea respectivă manifestă o reala tendinţă in acest sens dar nu dispune de mijloacele necesare. In lumina istoriei recente a Kosovo-ului nu cred ca paralelismele sunt a wild leap of imagination.