Monday, July 30, 2007

Pentru a imbogati perspectiva

Via Sorin Adam Matei, un articol al lui Sorin Ionita din EVZ de astazi despre rromi : Europa vrea cultura rroma fara rromi. Eleganta demonstratiei ca problema rroma este una europeana, expresia cu care SAM il gratuleaza pe Sorin Ionita, nu este deloc eleganta si nici macar foarte europeana. Autorul articolului din EVZ are o oarecare dreptate in momentul in care taxeaza ipocrizia vest- si est-europeana vis-à-vis de rromi: "cultura lor e apreciata dar sa nu-i vedem in fata ochilor". Sorin Ionita ia drept reper un recent tapaj mediatic legat de prezenta unei familii de tigani ardeleni in Irlanda. Bun, la acelasi capitol voi pune si "tapajul mediatic" local care a avut loc la Lyon recent tot legat de o asezare de rromi din Romania de la periferia orasului. In balanta statea pe de o parte evacuarea lor din motive sanitare si de ocupare ilegala a terenului respectiv, iar pe de alta parte integrarea copiilor rromi in sistemul de invatamant care ar fi amenintata de evacuarea familiilor. Deci nu toti europenii sunt snobi sau ipocriti si se pot gasi solutii cu putin efort si lobby. Din punctul acesta de vedere Sorin Ionita este "à côté de la plaque" si ii adresez intrebarea simpla si directa, "Dumneavoastra pentru ce solutie optati?"

In ceea ce priveste caracterul itinerant al populatiei rrome, o solutie pentru scolarizarea copiilor cred ca poate fi gasita fara mare greutate. E adevarat ca daca abordam problema la scara europeana, aceasta devine mult mai complexa pentru ca vorbim despre o deplasare prin mai multe tari cu sisteme educationale in limbi diferite. Dar in Olanda exista posibilitatea de scolarizare - intra-nationala daca o pot numi astfel - a copiilor proveniti din familii itinerante. E doar un exemplu, probabil facil, dar relevant pentru faptul ca solutii exista. De ce insist pe exemplul scolarizarii copiilor? Pentru ca totusi Sorin Ionita atinge o problema importanta in cazul populatiei rrome, cea "a pastrarii identitatii unei comunitati traditionale, versus asimilare in civilizatia contemporana". Dilema este aici, desi "asimilare" e un cuvant foarte prost ales, "modernizare" este mai adecvat, asimilarea este sinonima cu disparitia identitatii culturale a comunitatii si nu acesta este scopul. Modernizare inseamna in primul rand asigurarea dreptului de a repune in chestiune anumite practici traditionale care limiteaza libertatea individului in cadrul comunitatii din care face parte, iar educatia este mecanismul principal. Din acest punct de vedere Sorin Ionita amesteca magistral lucrurile. Spre exemplu, pastrarea si promovarea culturii muzicale rrome nu e deloc incompatibila cu generalizarea educatiei in randul femeilor rrome, educatie care ar sparge conservatorismul familiei traditionale. Intrebarea pe care trebuie sa ne-o punem in aceasta situatie este care ar fi optiunea femeii din familia traditionala rroma daca i-ar fi garantat accesul la educatie si la o cariera profesionala chiar impotriva traditiilor comunitatii sale. De-aici incolo putem porni dezbaterea. Si nu cred ca cei sapte copii ai familiei traditionale garanteaza supravietuirea culturii rrome.