Thursday, May 03, 2007

Referendumul la romani

Subiectul referendumului din 19 Mai cu privire la demiterea presedintelui Traian Basescu provoaca discutii aprinse si aici la Lyon. Bilantul pozitiv este ca anul acesta voi putea vota la Lyon, spre deosebire de 2004 cand am fost nevoit sa o fac la Geneva. Multumesc patrulaterului negru, noului guvern si celor 322 de scarbavnici iresponsabili care ne aresteaza democratia 24 de ore din 24, 7 zile din 7 :)

Cum voteaza romanii din strainatate

Dar sa revin la lucruri mai serioase, de exemplu la ultimul curent care circula prin presa romana care acuza noul guvern de impiedicarea cu orice pret a romanilor din afara tarii sa se prezinte la urne datorita suportului masiv pe care presedintele Basescu l-ar avea in randul lor. Spre exemplificare pomenesc articolul din EVZ de marti, Romanii de "afara" impiedicati sa voteze. Cum spuneam, acest curent se bazeaza pe doua principii de baza, dintre care il voi discuta doar pe primul, proportia prezentei acestora la vot. Se stie ca numarul romanilor prezenti in afara granitelor tarii e mare, cifre exacte nu cunosc, dar se vehiculeaza chiar si 2 milioane de persoane. Daca ne luam dupa aceasta cifra, sa spunem ca ar fi cam 1,5 milioane dintre ei care ar avea drept de vot. Pentru ca referendumul sa fie validat este necesara prezenta la urne a 9 milioane de alegatori dintre care cei 1,5 milioane de romani din strainatate ar reprezenta un sanatos procent de 16%. A doua ipoteza, conform careia acestia il sustin masiv pe presedintele Basescu, ne-ar arata ca impiedicare acestora sa voteze l-ar priva pe presedinte de, sa spunem, 15 procente, ceea ce e destul de mult. Pentru 15% de potentiale voturi "furate" favorabile presedintelui Basescu as intelege paranoia colectiva din presa.

Dar acelasi articol din EVZ da si alte cifre interesante. Prima este data de statistica Ministerului Afacerilor Externe care estimeaza la 150.000 numarul romanilor din afara tarii asteptati la urne.

"Absenta unui procent insemnat din cei 150.000 de romani din diaspora asteptati la urne, potrivit statisticilor MAE, face mai greu de atins numarul celor aproape 9 milioane de alegatori a caror prezenta este necesara pentru ca plebiscitul sa fie valabil."
Daca ii raportam pe acestia la cei 9 milioane de alegatori necesari validarii referendumului perspectiva se schimba imediat, nu mai vorbim de 15% ci de 1,5%, o cifra net mai mica ce ar putea influenta cu mult mai putin rezultatul final. Este primul semn ca paranoia este nejustificata, ci e doar inca una din intoxicarile clasice din presa romana. Un alt indicator extrem de interesant este estimarea numarului alegatorilor din Spania, tara in care traiesc multi romani, in jur de 900.000 :
"Din circa 900.000 de romani care traiesc in aceasta tara, doar 60.000 s-au inscris pentru dreptul la vot, ne-a spus presedintele Federatiei Romanilor din Spania, Miguel Fonda Stefanescu."
Daca in Spania s-au inscris 60.000 de romani la vot, conform Federatiei Romanilor din Spania, exista foarte mari sanse ca numarul de 150.000 de alegatori din afara tarii estimat de MAE sa fie o aproape de realitate.
De la BBC aflam si replica Ministrului de Externe Adrian Cioroianu, care incurajeaza prezenta in numar cat mai mare la vot a romanilor din strainatate si sugereaza idei sugubete cum ar fi votul prin corespendenta, despre care nu e clar daca e fezabil, legal si posibil de pus in practica intr-un timp atat de scurt :
"Ministrul de externe, Adrian Cioroianu, a declarat, miercuri, că nimic din ce cade în sarcina MAE privind organizarea referendumului din 19 mai nu are conotaţii politice, precizând că îi încurajează pe românii din străinătate să vină în număr cât mai mare la vot.

[...] El a ţinut să sublinieze că îi încurajează pe românii din străinătate să participe în număr cât mai mare la referendum, că MAE nu politizează subiectul referendumului şi că cere celor care acuză ministerul în legătură cu acest subiect să nu-l politizeze la rândul lor."
Tot EVZ recidiveaza cu cifre ale prezentei romanilor din strainatate la alegerile din 2004 (vezi imaginea de la sfarsitul articolului). Cele mai multe voturi s-au inregistrat la Chisinau (3.746), Paris (2.008), Madrid (1.882), Montreal (1.446) si Roma (1.435). In conditiile acestor cifre estimarea MAE pare din ce in ce mai credibila si zgomotul din jur din ce in ce mai de ignorat.

Jumatate plus unu

Un alt subiect legat de referendum care provoaca multa agitatie este decizia de astazi a Curtii Constitutionale conform careia presedintele Basescu poate fi demis cu 50%+1 din voturile celor prezenti si nu cu 50%+1 din numarul total al persoanelor cu drept de vot, cume era initial. Pe scurt, daca inainte presedintele Basescu trebuia sa adune 9 milioane de voturi impotriva sa ca sa fie demis acum e de-ajuns ca la referendum sa fie prezenti doar 3 oameni si 2 dintre ei sa voteze in favoarea demiterii. Articolul de pe BBC de unde am cules stirea explica lucrurile extrem de clar, scurt si concis. Ramane de vazut daca aceasta hotarare se va aplica retroactiv, adica si pentru referendumul din 19 Mai, dar cred ca da. Amendamentul dateaza din luna Februarie daca am inteles corect iar decizia de astazi este un raspuns al Curtii Constitutionale la sesizarea PD care considera il considera anticonstitutional. Raspunsul Curtii este asteptat saptamana viitoare.

Prima reactie (as califica-o "de tip Hotnews") si pe care am auzit-o zi eu de la conationalii mei de pe-aici a fost urmatoarea : Parlamentul a gasit portita de scapare in caz ca nu se prezinta la referendum 50%+1 din persoanele cu drept de vot, fapt care ar invalida rezultatul referendumului. O eroare de logica zic eu. Scopul amendarii legii referendumului de catre PSD validata astazi de Curtea Constitutionala nu este gasirea unei solutii in caz ca nu se prezinta suficient de multe persoane la vot ci de a cobori procentul necesar demiterii presedintelui Basescu. Daca in perspectiva ne asteptam la o participare de 55% atunci initial 90% din aceste voturi ar fi trebuit sa fie in favoarea demiterii, situatie neverosimila. In plus, coborarea procentului pentru demitere ar fi tocmai o favoare adusa presedintelui suspendat pentru ca acei 1,5% de votanti ferventi pro-Basescu din afara granitelor tarii vor conta mult mai mult, in functie de prezenta din tara se vor transforma poate chiar in 5%. Doar daca parlamentarii nostri nu sunt ferm convinsi ca prezenta romanilor la referendum va depasi 50%+1 din persoanele cu drept de vot, caz in care acel 1,5% ramane tot 1,5%, procent pe care nu as conta sa incline balanta in favoarea lui Traian Basescu.

Concluzia mea

Daca numarul romanilor aflati in strainatate care ar vota la referendum este atat de mic, doar 10% dintre cei cu drept de vot, asta inseamna ca oamenilor pur si simplu nu le pasa de agitatia politica din Romania si, din punctul lor de vedere, au altceva mai bun de facut. Ceea ce mi se pare destul de plauzibil, avand in vedere ca multi dintre ei sunt acolo sa faca un ban in conditii mai mult sau mai putin dificile si sunt departe de tot zgomotul pe care referendumul il provoaca acasa. Update. Ca sa-mi nuantez parerea. Prezenta atat de mica la vot a romanilor din strainatate nu are ca si cauza doar dezinteresul ci si dificultatile logistice in organizarea votului, mai ales in zonele unde romanii sunt prezenti in numar mare, chestiuni carora ambasadele impreuna cu MAE nu le-au gasit o solutie nici pana astazi. Deci probabil numarul romanilor din afara tarii care ar vota in conditii logistice ideale ar fi mai mare decat estimarea MAE (150.000) si mi-ar fi greu sa spun cat, dar cred ca nu este intr-atat de mare pe cat trambiteaza mass-media. De ce? Pentru ca strategia aceasta a mai fost folosita intre cele doua tururi ale alegerilor prezidentiale din 2004 de insusi Traian Basescu al carui discurs se sprijinea atunci intr-o masura importanta pe acuzatia de fraudare a alegerilor de catre conducerea PSD a tarii. Dupa ce a devenit presedinte subiectul a fost trecut sub tacere, nici un demers legal nu a fost sprijinit de presedinte pentru a-si dovedi acuzatiile. Frauda sau nu, veridicitatea acuzatiilor nu a contat, ci doar efectul declaratiilor incendiare.

Din punctul meu de vedere decizia Curtii Constitutionale de astazi este logica din doua motive. In primul rand respecta principiul simetriei intre alegerea a presedintelui si cea a demiterii lui. Ambele sunt decise de popor in aceleasi conditii, nu ar fi nici un motiv ca demiterea sa fie supusa unor conditii mai stricte. Intr-adevar din punct de vedere etic este o schimbare din mers a regulilor jocului si asta nu imi place pentru ca lasa imaginea unor manevre politice din care cetateanul este exclus. Dar in acelasi timp Constitutia noastra draga permite aceste schimbari.

Mai am un motiv pentru care mi se pare logic ca demiterea sa poata fi decisa de 50%+1 dintre participantii la referendum. Referendumul este manifestarea democratiei directe, cea mai simpla forma de consultare a populatiei in legatura cu chestiuni politice. Cand se ajunge la referendum nimeni nu trebuie sa decida in locul alegatorilor. Ce ar trebui sa se intample daca nu sunt prezenti la referendum suficienti alegatori? Simplu, decid cei prezenti, cei care isi exercita dreptul si in acelasi timp obligatia de a participa la democratie. De aceea mi se pare singura iesire logica din situatie. In cazul democratiei directe este exclusa democratia reprezentativa, decizia reprezentantilor alesi, Parlamentul sau Curtea Constitutionala.

Termin spunand ca e prea mult zgomot pentru nimic. Participarea la referendum va depasi 50% pentru ca incentive-ul este foarte atragator, sustinerea sau demiterea presedintelui statului, fapt nemaivazut in Romania de la revolutie incoace. Plus ca Traian Basescu este un politician care creaza simpatii si antipatii foarte puternice, deci nu cred ca multa lume va putea ramane indiferenta.