Sunday, January 14, 2007

PIB si salarii

Disclaimer : sunt afon la economie, sa-mi fie iertate aproximatiile si raccourci-urile :)

In Cotidianul citeam despre prognoza evolutiilor salariale pe anul 2007. Pe o harta a Romaniei foarte dragut colorata figureaza estimarile ale salariului net si a produsului intern brut pe cap de locuitor pe regiuni de dezvoltare. Si m-am lovit de un paradox. Regiunea Centru (Brasov, Sibiu, Alba, Mures, Harghita, Covansa) are (sau va avea) cel mai mic salariu mediu din toata Romania, 840 lei, in schimb este pe locul trei la PIB pe cap de locuitor, 5486 euro/locuitor, dupa regiunea Vest (5784 euro/locuitor) si bineinteles Bucuresti (10376 euro/locuitor). In sine salariul mediu nu mi se pare un indicator foarte relevant pentru nivelul de viata, gasesc mai graitor de exemplu salariul median, dar facem cu ce avem.

PIB-ul pe cap de locuitor este un indicator de dezvoltare a regiunii. Cu siguranta nu e singurul:) Mi s-ar parea logic ca nivelul de dezvoltare al unei regiuni sa se reflecteze si in salarii. De aceea mi se pare complet paradoxal ca in regiuni mult mai putin dezvoltate decat regiunea Centru, de exemplu Nord-Est (3407 euro/locuitor) si Sud (4145 euro/locuitor) , salariul net mediu sa fie mai mare: Nord-Est 846,7 lei si Sud 900,8 lei. Probabil ca cifrele pe regiuni de dezvoltare nu inseamna mare lucru in realitate pentru ca Romania este organizata administrativ pe judete. Dar totusi, cred ca suntem in fata unei anomalii care in parte se datoreaza si centralizarii statului roman. Deocamdata n-am investigat foarte mult subiectul, sa caut si alte cifre sau indicatori ca sa-mi dea o viziune mai clara asa ca o sa incerc sa revin la subiect:)

Rezumand, iata PIB-ul pe cap de locuitor in cele trei regiuni amintite de mine :

  • Centru : 5486 euro
  • Sud : 4145 euro
  • Nord-Est : 3407 euro
Si iata salariul net mediu in aceleasi trei regiuni :
  • Centru :840 lei
  • Sud : 900,8 lei
  • Nord-Est : 846,7 lei
Inca o remarca. Ma intreb de ce PIB-ul pe cap de locuitor e dat in euro si salariul mediu in lei? E derutant.