Monday, June 19, 2006

Casa in rate fara avans

E un articol din EVZ : "Casa in rate fara avans". Principiul e simplu, intai obtii un credit pentru nevoi personale, apoi banii obtinuti astfel ii folosesti ca avans de 25% pentru un credit ipotecar. In primii 10 ani rambursezi ambele credite, iar in ultimii 15 ani doar creditul ipotecar.

Chestia asta mi se pare o tampenie curata si iata de ce :

  • ajungi sa te indatorezi lunar cu mai mult de 33% din venitul familiei, cel putin in primii 10 ani (40%), ceea ce in alte tari nu ai voie; (ok, daca chiar vrei sa vezi lucrurile altfel, faci o medie ponderata pe toti cei 25 de ani si iesi la o indatorare de 31% din venituri dar asta mi se pare complet aiurea)
  • sistemul mi se pare aberant in sine, sa contractezi un credit ca sa finantezi un altul, e periculos si o cale sigura sa ajungi la supra-indatorare
  • ok, 25% din pretul locuintei ca avans mi se pare enorm si pentru alte tari, nu numai pentru Romania, e foarte penalizant pentru cine vrea sa cumpere, dar totusi mi se pare foarte periculos sa ocolesti asta printr-un astfel de sistem
  • sa propui astfel de tertipuri mi se pare inconstienta totala, cu atat mai mult sa le accepti ca si bancher