Sunday, May 07, 2006

Tritonul, the evil buhuhu

Cu cateva zile sau saptamani in urma va spuneam despre documentarul "Metal : A Headbanger's Journey". A fost prezentat la sfarsitul lunii aprilie in Marea Britanie si a reusit sa ajunga pe BBC News, dar intr-un fel destul de colateral, din cauza interesului starnit de triton, un element de teorie muzicala abordat de Sam Dunn in documentarul sau . Articolul de pe BBC News : "The Devil's Music". Ceea ce urmeaza este un mash-up intre articolul BBC News si pagina Wikipedia dedicata tritonului.

De unde toata zarva asta? In muzica heavy metal este folosit destul de masiv tritonul. In teoria muzicala, tritonul este un interval care se intinde pe 3 tonuri, sau 6 semitonuri. In perioada Evului Mediu, tritonul a fost catalogat drept un sunet nenatural, specific disonantei, si-a capatat supranumele de "Diabolus in Musica" (sau "The Devil's Interval") si de atunci s-a construit o intreaga simbolistica religioasa legata de Diavol in jurul acestui acord muzical. De ce, nu prea e clar, diverse motive sunt invocate, dar se pare ca a ajuns sa fie interzis sau exclus din predarea muzicii. Cert este ca tritonul a recastigat popularitate in romantismul secolul XIX, datorita sonoritatii sale specifice care poate fi asociata cu lucruri sinistre sau momente de tensiune. Cum heavy metal-ul isi trage multe elemente muzicale din secolul XIX, tritonul a fost resuscitat si el. Inafara de muzica heavy metal (Black Sabbath, Slayer, Metallica sau Dream Theater - exemple de trupe care folosesc acest acord), tritonul mai este folosit astazi in muzica de film, in muzica jazz, l-a folosit si Leonard Bernstein in "West Side Story", Jimmy Hendrix in "Purple Haze". Mai este intalnit in coloana sonora a desenelor animate "The Simpsons" (primele 2 silabe din cantecul de intro) sau la King Crimson, celebra trupa de rock psihedelic. Astfel unii ajung sa isi puna intrebarea daca metal-ul este "The Devil's Music". In documentarul lui Sam Dunn, Tony Iommi declara ca in momentul in care a inceput sa compuna pentru Black Sabbath nu era constient de toata mitologia construita in jurul tritonului, dar a gasit ca suna perfect pentru muzica pe care vroia sa o faca. La altii, ca si Cannibal Corpse sau Slayer, utilizarea tritonului a fost mai cautata, baietii fiind probabil constienti de buhuhu-ul diavolesc care-l inconjura.

Parerea mea, si aici imi cer scuze pentru limbaj, e ca toata faza asta este bullshit. Mai intai ma asteptam ca pe BBC News documentarul sa apara abordat mai inteligent, nu legat de niste subiecte care fac doar senzatie si n-aduc nimic constructiv. Documentarul abordeaza cultura metal, cel putin asa am citit din review-urile elogioase care i s-au facut, cred ca exista si altceva in muzica asta decat tritonul cu care sa facem buhuhu dupa colt. Mai apoi, daca la Wagner sau Bernstein utilizarea tritonului poate fi privita ca o tehnica muzicala de a potenta un moment sau o idee, nu vad de ce naiba nu se poate face la fel cu metal-ul, si trebuie imediat sa se caute senzationalul care inspira frica fata de pletosii aia care zdrangane din chitara si fac headbanging. Este tot arta, este vorba tot de imagistica, de metafore, de muzica, ce naiba. Abia astept sa vad si eu documentarul lui Sam Dunn sa vad ce a facut atata zgomot. E drept, ca si peste tot, si in metal exista marketing, promovare, show, senzational etc. Trebuie sa faci distinctia, muzica ramane muzica. Exista probabil un gap dificil de trecut pentru o mare parte a oamenilor ca sa ajunga sa aprecieze muzica metal, dar pe masura ce ajungi sa o cunosti mai bine, inveti si sa o apreciezi ca si arta si act de creatie.

Cum am ajuns sa scriu despre triton astazi? Pai dandu-ma pe net am dat de post-ul lui Petrvs, "Diabolus in Musica" in care referentiaza un articol din Curentul, "Tritonul - amprenta Diavolului in muzica?", care este o preluare aproape cuvant cu cuvant a articolului din BBC News, peste care ma bucur ca am dat. BBC News nu sunt precizati ca si sursa. Au umflat putin titlul baietii de la Curentul, ne-au pus o poza cu Slayer, ca no, Slayer e Slayer, ti se face frica ca sunt buhuhu, si au bagat vartos la tradus. Dar iata ce ne impartaseste Petrvs :

"Un acord muzical medieval, denumit triton, face subiectul unor dezbateri aprinse pe marginea filmului documentar realizat de antropologul canadian Sam Dunn, Metal: A Headbanger´s Journey. Lăsând la o parte conţinutul versurilor, cică şi latura melodică ar fi satanică."
Deci nu numai ca latura melodica ar fi satanica, ci si continutul versurilor. Lasand la o parte proasta intelegerea a articolului, in fond nu se spune nicaieri ca muzica heavy metal ar fi satanista dar - e drept - se insinueaza, faptul ca versurile ar avea continut satanist este subinteles by default de catre Petrvs. Very nice! Ar fi bine sa puna mana sa citeasca putin cateva versuri inainte sa vina cu a priori-uri din astea de balta si daca are ureche sa si asculte putin metal. Si in general, despre subiectul asta sa vorbeasca doar dupa ce se informeaza.

Later edit : Dupa un schimb de replici in subsolul acestui post, Petrvs m-a convis ca am inteles gresit ceea ce vroia sa spuna si ca furia mea pasagera a fost (partial) nejustificata.