Wednesday, May 31, 2006

Clipul si identitatea

Banuiesc ca toata lumea stie deja de celebrul clip despre Romania realizat de (sau sponsorizat de) Ursus. Daca inca nu stiti de el, il puteti gasi pe stari.ro de exemplu. Acuma ca a trecut "engoument-ul" din blogosfera, ma dau si eu cu parerea. Fac ca Arte, cand e criza CPE mai in toi, ei se gasesc sa vorbeasca de gripa aviara:)

Per total mi-a placut, dar sunt departe de a fi entuziasmat. Prezinta Romania intr-un mod publicitar profesionist si o face intr-un fel proaspat, modern si realist care se rupe de clasicele texte de propaganda de doi lei. Sau nu? Adica pana la un punct totul merge bine, e foarte agreabilsi fun de privit, pana la faza cu oina. Acel cineva care a scris scenariul clipului nu s-a putut abtine sa nu scoata textul de 2 lei ca pe teritoriul actual al Romaniei se juca oina, "the godfather of baseball" intr-o vreme in care altii se schelalaiau sa isi gaseasca un sport national, adica americanii. Din nou, tot noi suntem buricul pamantului.

Fata de masa de entuziasm provocat de acest clip in intreaga blogosfera, eu raman putin intrebator fata de efectul pe care mi l-a produs mie. Caut eu tot timpul partea negativa, sau sunt incapabil sa apreciez toata chestia in ansamblu si de aia caut chichite? Nu stiu, dar de fiecare data cand scriu ceva legat de Romania ma lupt din rasputeri sa am o perere echilibrata si decenta. Si mai este un lucru. In fond poate felul cum apreciez eu clipul este legat de o chestiune de identitate, care probabil la mine nu pusca cu ceea ce-am vazut. Probabil ca nici eu nu am o idee foarte clara despre identitatea mea legata de tara unde m-am nascut, adica Romania. Dealtfel cine are? Are cineva? Cum se intampla cel mai des in situatii din astea, e mult mai usor sa spui ce nu iti convine si ce nu te reprezinta decat invers. Asa am ajuns de la un biet clip sa ma gandesc la identitate, pe care nu stiu de unde s-o culeg si cum s-o desenez in totalitate, dar probabil ca incepe de la Cluj.

Probabil o iau eu pe drumul prost in aprecierea clipului luandu-ma dupa reactii intime. Probabil ar trebui sa raman la acelasi nivel ca si in privinta unei reclame de agentie turistica si sa zic, da e foarte bine facuta, profesionist si tot.